2012/05/01

Glutenfria chokladbiscotti

Eftersom mitt vetemjöl var slut här hemma så tog jag vad jag hade. Det blev både glutenfria och laktosfria chokladbiscotti med smak av kanel. Resultatet blev faktiskt ganska så bra :)

1 ½ dl sojamjöl
1 dl polenta
½ dl maizena
½ tsk kanel
½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
50 gram hackad mörk choklad
½ dl rapsolja
1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk pressad lime

Blanda allt utom socker och ägg i en skål.
Vispa ägg och socker pösigt och blanda sedan ihop med alla andra ingredienser.
Dela degen i två och klicka ut i två långa rader på en plåt.
Platta till och forma smeten lite.

(Eftersom jag gjorde lite fel med ugnen så minns jag inte hur jag gjorde. men jag gissar att det var ungefär såhär:)
170 grader i ca 30 minuter.
Ta ut plåten och låt dem svalna i 5-10 minuter. Skär sedan upp längderna, lägg dem lite brett isär på plåten och och ställ in dem i ugnen på typ 100 grader i 20 minuter för att de ska torka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar