2011/09/14

Smakskola




I går hade vi en lektion där vi skulle jämföra olika mejeriprodukter samma recept. Det vill säga så hade vi ett recept på tex kycklinggryta. Vi skulle sedan jämföra skillnaden på smak, konsistens, utseende och andra olikheter då man använde antingen matlagningsyoghurt, lätt creme fraiche eller matlagningsgrädde.
Mycket spännande. Jag fick nog den bästa uppgiften, att göra
tre olika sorters chokladmousse
.

Receptet:

100 gram mörk choklad
2 äggulor
2 dl 'mjölkprodukt'

Smält choklad, rör ner äggulor i den smälta chokladen och blanda sedan i mjölkprodukten.
Busenkelt alltså!

Bara genom att titta på bilden så ser man ju att det inte är samma slags chokladmousse.
Från vänster till höger är det: Mellangrädde, lätt creme fraiche, Kesella.

Gott fast helt olika saker och skulle passa vid helt olika tillfällen och med olika tillbehör.

Det viktigaste jag lärde mig på lektionen var nog ändå:
För mycket fett gör att smaker försvinner eller blir mildare. Därför är det inte alltid bästa att använda den fetaste grädden eller creme fraichen.
Så nu ska jag ändra min matlagning lite och kanske inte alltid laga mat på de fetaste mejeriprodukterna.

1 kommentar:

  1. Vi pratade juh om detta på telefon idag, jätte spännande tycker jag och OJ vad man lär sig. Är det så lätt att göra mousse alltså? blev den bra då? kramar

    SvaraRadera