2011/10/27

Skoj dag i skolan.
Men vi misslyckades totalt med det målet som var satt.
Vi skulle tillaga en 2-rätters måltid som skulle vara näringsanpassad efter en lågaktiv människa. En person som jag alltså, som rör sig lite både på jobb/skola och på sin fritid. Huvudråvaran skulle bestå av kyckling och jag fick arbeta tillsammans med Elina.

Det vi kom fram till att vi ville laga var kyckling-tacos. Så vi styckade kyckling och använde oss av filéerna. Av det gjorde vi strimlor som vi marinerade i spiskummin, chilli och koriander.
Så gjorde vi två olika såser. En guacamole och en apelsin-chilli-salsa. Till det bakade vi egna tortillias och skar upp lite olika grönsaker som sallad. Till efterrätt hade vi ugnsbakade äpplen med lite havre och nötkross på. Visst låter det som en ganska bra meny.
Men nyttig? Nej. Ungefär DUBBELT så mycket energi i en portion mot vad målet hade varit. Långt över gränsen för fett och protein. Och inte alls bra som sagt.

De största missarna vi gjorde var såklart allt osynligt fett som vi inte tänkte på. Som exempelvis avokadon och alla nötter.
Men ändå är jag nöjd med dagen. En lång dag i köket med massa egen planering och egna funderingar.
Förmodligen var min portion lite mer nyttig då jag tagit bort kyckling och nötter. Men jag tror även där att sammansättningen skulle vara lite skev och då med för lite protein.

Ovanpå denna onyttiga lunch har jag druckit 3 koppar kaffe och ska nu smälla i mig två skivor rulltårta. Lyx..!
Nu tar jag och hunden helg!

1 kommentar:

  1. Chicken tacos with guacamole? Seriously? Who cares about calories when you have *tacos*. Mexican food is my favorite. =)

    SvaraRadera