2011/08/08

San Francisco

Bor på ett hotell som heter Best Hotel. Helt nyöppnat och vi var de första som sov i vårt rum. Vårt tips till hotellet är att investera i en bra damsugare. Eftersom hotellet är så nytt så har de inte hunnit fixa allt ännu. Rummet saknar en glödlampa och viktigast av allt: internet. Utsikten från fönstret är en mur och ett fönster in till någon annans badrum. Så man har ingen aning om hur världen ser ut utanför. Kanske var det därför som vi igår inte vaknade fören efter klockan 1 på dagen.

Vi kom inte iväg förens vid 4 på eftermiddagen och det blev en kort turist-dag. Vi tog en spårvagn till Fishermans Wharf där vi promenerade längst med de olika pirerna. Sedan promenerade vi upp längst med en gata för att slutligen komma till Lombard Street som är hänt för att vara världens krokigaste gata. Och den var ganska krokig kan man säga. Efter det tog vi en sån där gammal spårvagn där man står på sidan om. Vi åkte ner/upp till Union Square för att kika om Cheesecake Factory hade några lediga bord. Det var ca 1,5 timmars väntettid på ett bord, så vi gick vidare till en kines-restaurang. Gött med mat!

Käkade föresten mums-mumsig vegan mat igår till ’frukost’. Bestod av sojanuggets och sötpotatischips med bbq-sås.

Idag är det tänkt att vi ska hyra cyklar. Men jag vet inte om jag vill det riktigt. Det är riktigt skitväder här!! Det har ju varit soligt ibland, men inte ens då är det skönt. Det är bara kallt och blåsigt och känns som att det små-regnar hela tiden. Hade gärna skippat San Francisco. Alla man träffat på har sagt att det är en sååå fin stad och vi kommer ha sååå roligt där. Men jag håller inte med. Kanske är det mitt humör jag borde ändra på, men jag tycker inte så mycket om den här stan. Och den är fruktansvärt ful så länge som himlen är grå.

Längtar sjukt mycket till San Diego. Hoppas vädret är fint där. Hade ju trott att vi skulle kunna sola och bada på västkusten, men än så länge har det varit för kallt. Det tror man kanske inte om Californien mitt i högsäsongen va?

Los Angeles var ju bättre än vad jag tyckt innan. Vi sov där i 4 nätter och hade 4 dagar att spendera.

Dag 1: Åkte upp till Hollywood Blvd. och tittade på walk of fame. Sedan åkte vi till Beverly Hills och gick runt bland lyx-hus och lyx-affärer. Tog sedan bussen den sista biten ut till Santa Monica. Där gick vi en stund på piren och åkte sedan hem till hotellet.

Dag 2: Jag och Lina delade på oss och Lina åkte till Universal Studios. Jag gick på stan istället. Besökte Museum of the Holocaust. Lite segt museum med enbart fotografier. Så fick man gå runt museet med en mp3-spelare och lyssna på någon som berättade om alla fotografier. Det var svårt att veta vad som var värt att lyssna på men jag spenderade några timmar där inne och kikade och lyssnade. Sedan gick jag på farmers market som låg i närheten av museet. Promenerade sedan upp till Sunset Strip och kikade lite. Gick in på ett annat museum som handlade om psykvårdens historia och olika metoder som används idag och förr. Samma museum som jag var på för 4 år sedan. Skippade vissa delar av museet för de var för obehagliga att titta på själv. Det är läskigt när det handlar om riktiga människor och saker som faktiskt pågår just nu.

Dag 3. Vi var på Disneyworld i Anaheim. Det tog 2 timmar att åka dit och jag hade inga direkta förväntningar alls. Så det blev såklart bra. Absolut bäst var väl berg- och dalbanorna. Vi var där till stängning och hade knappt hunnit gå igenom allt och missat massor. Så ett tips om man ska dit är att hara där minst två dagar eller bara ta en av parkerna och inte båda två. Vi tog bussen efter midnatt och var inne i LA vid 3-tiden. Fick då promenera några kilometer från downtown till vårt hotell. Segt. Särskillt eftersom vi skulle checka ut på morgonen.

Dag 4. Vi dumpade våra väskor på hotellet och åkte till Santa Monica för att sola och bada. Vi var inte på stranden förens vid 15-tiden och då var det kallt. Vi käkade lunch och lade oss sedan på stranden där vi låg och frös och sov ett par timmar. Stela som pinnar åkte vi därifrån och till hotellet för att hämta våra väskor. Tack vare den sega busstrafiken och vår seg-het så kom vi till Greyhoundstationen bara 40 minuter innan vår buss skulle gå. Var tvungna att stå i en kö för att få destinationslappar till våra väskor och sedan hamnade vi såklart längst bak i kön till bussen. När det var ca 5 meter kvar av kön så stannade den och bussen åkte iväg, vi hade i alla fall tur att de satte in en extrabuss så vi kom iväg mot San Francisco en timma senare.

Tappar koll på dagarna och det känns inte längre som att vi är utomlands, känns bara som att man är ute och måste röra på sig hela tiden.

Låter jag mycket negativ så vill jag meddela att jag inte är det tror jag. Jag gillar det fortfarade massor och har inte tröttnat.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tittade just på väderleksrapporten för San Franciscon och det verkar inte vara någon värme påväg den närmaste veckan. Inte mycket men något varmare i San Diego iallafall till helgen.
    Kram från Mamma

    SvaraRadera
  2. Lina Syster09 augusti, 2011

    Åhhhh va roligt med en jätte lång uppdatering, nu vet jag va ni gjort och känner mig mycket uppdaterad, varje kväll när barna somnat så går jag in på läser din blogg. stora gosiga kramar

    SvaraRadera